• Luckgarage i kolfiber

Jag får lite galna funderingar ibland. Innan vi skaffade och monterade luckgaraget på Tango så tänkte jag att man skulle ju ha ett i kolfiber…Det vore väl häftigt. Men det blev ett vanligt. Men visst är det väl tillåtet att ha ett luckgarage i kolfiber? Jag har läst igenom klassreglerna och det står ju att ”övrig däcksutrustning” är valfri. Luckgaraget måste ju räknas som däcksutrustning, annars är ju inte ens själva luckgaraget tillåtet.
Även storskotsbalken och fotstöd borde kunna göras i kolfiber.

Apropå klassregler läste jag nånstans att någon hade funderingar på att köpa nya skrov från Finessa för att sedan flytta utrustning inklusive köl från en gammal båt. Men då är det bara att skrota den gamla båten då det inte är tillåtet att byta köl, om jag minns rätt.


Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

2 comments for “• Luckgarage i kolfiber

  1. Johan
    23 december, 2010 at 10:36

    Hej Niklas.

    Helt korrekt, du får bygga däcksutrustning som ej specificerats i klassregeln i kolfiber, exempelvis ruffgarage, displayhållare till masten, winschpuckar, dessa olika tillbehör är alla tillkomna i efterhand.

    Troligen är även en skotbänk i kolfiber OK men då denna ingick i ordinarie leverans från Albin Marin på 80-talet finns risk för jämförande bedömning och då skiljer sig en kolbibervariant mot original.
    Däremot får rorkulten ej byggas i kolfiber, detta finns beskrivet i klassregeln.
    Finns exempel med glasfiber/aluminium som är OK.

    Att jaga vikt med kolfiber är dyrt, Expressens vikt har ringa om någon påverkan på prestandan.
    SWE 2011 som vann SM 2006 vägdes in på 1859Kg och SWE 756 som vann 2008 vägdes in på 1810Kg, båda anses tunga då snittvikten ligger kring 1800kg.

    • 27 december, 2010 at 12:29

      Ja, nått kolfiberluckgarage lär det inte bli på Tango. Inte värt besväret, och kostnaden. Tango lär vara ”klubbracer” även 2010. Trodde dock fler skulle reagera på detta inlägg ;-)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.