Båtkoll i Trosa hamn 20240705

Soligt, men lite kyligt på fredagsmorgonen. Bara nio grader när jag gick min runda vid sextiden. Som synes på bilden börjar det synas att det är semestertider. 36 segelbåtar i hamnen på morgonen.

Varför är det inte fler som backar in till bryggan? Antagligen för att man är dålig på att hantera båten. Här är en Jeanneau Sun Odyssey 409. Design Philippe Briand 2010.

En till, men några fot längre, Jeanneau Sun Odyssey 440. Även här är det Philippe Briand som varit i farten, 2017.

Ytterligare ett franskt bygge, här som Dufour 375. Design Umberto Felci 2011.

 

Det här är en svensk, västkust-båt i form av Carl Beyer-designade CB 365. Just denna båt är Pelikan, och har tidigare ägts av galenskapen Per Fritzell som också seglat ett antal Gotland Runt med denna.

 Det här är Kyrena. En Jac M Iversen-ritade kustkryssare från 1948. 12,1 meter lång och byggd i Mahogny.

6 comments for “Båtkoll i Trosa hamn 20240705

  1. JohanC
    5 juli, 2024 at 19:11

    Att det flesta förtöjee med fören inåt beror på att de flesta av båtarna, nordiskbyggda båtar från 70-90-tal, är byggda/designade för att förtöja med fören mot bryggan. Skulle bli väldigt meckiigt att behöva klättra över akterpulpit och liknande, men visst för moderna båtar med öppningsbar akterspegel skulle det kanske fungera bättre om bryggan är i rätt höjd.

  2. Thomas
    5 juli, 2024 at 19:42

    Jag backar in i Torpa, men inte i gästhamnar, pga full insyn till sittbrunn och ruffen.

  3. Lars
    5 juli, 2024 at 19:54

    Det är lite väl grunt för det i Trosa, har testat men då ligger rodret i botten..

  4. Mats V
    7 juli, 2024 at 18:57

    Hur djupt är det intill bryggan? Har dubbla roder som sticker c:a 1,20 och de sitter längst bak.

  5. 8 juli, 2024 at 06:00

    Vet inte hur djupt det är in till bryggan. Har sett flera förtöja med aktern in. Bland annat en X-342 och en X-35.
    På utsidan av hamnpiren kan man förtöja längs med bryggan, i ån. Där låg en Swan 47 i helgen.

  6. Mats V
    11 juli, 2024 at 21:59

    Tack, Niklas!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.