• Cruising-SRS

En av nyheterna i 2013 års SRS-system är att man kan få avdrag för ”cruising-segel”. Förutsättningarna är följande: ”Om en båt har segelgarderob begränsad till ett storsegel, en fock/genua vilken förs på ett rullsystem monterat helt ovan däck samt maximalt en spinnaker eller en gennaker ger detta sänkt SRS-tal.” Och det är föståss mätbrev som gäller. Man kanske skulle skaffa sig ett rullsystem på Expressen ;-)


Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

19 comments for “• Cruising-SRS

  1. Svenne
    27 januari, 2013 at 19:14

    Förstår inte det där med rullen över däck. Vad blir avdraget ?
    Kanske borde vara avdrag på sprayhood och nät på mantågen också.

    mvh
    Svenne

    • 29 januari, 2013 at 09:16

      Avdraget är antagligen individuellt beroende på båttyp. Skulle tro att jag inte skulle få speciellt mycket i cruising-avdrag om jag monterade på en rulle på min Express då den ju normalt bara har ett försegel och ett undanvindssegel.

      • Peter
        29 januari, 2013 at 14:26

        det finns egentligen två aspekter i detta. Det ena är antal segel och det andra är försegel på rulle över däck.

        antal segel ger säkerligen inte så mycket då det inte blir så stor pålägg heller om man har fler än 3 st försegel (eller 5st segel framför masten).

        sen är det intressant hur rulle på däck kan värderas. Jag skulle inte gissa att det blir kanske några tusendelar men skulle vara förvånad om det bir en pinne. Avvägning är väl här också att gynna breddsegingen men att det inte lönar sig att satsa på då det ge påtagliga fördelar.

        Jag reagerade dock också på varför rulle på däck? visserligen har de felsta cruisingbåtar rulle men inte så många mindre och klassiska cruisingbåtar. just de klassiska har fått under de senaste åren en del höjningar.

  2. Svenne
    30 januari, 2013 at 22:04

    Kanske det bara är ett sätt att dra in mer pengar till kassan, för det var väl så att de ska ta ut mätbrev för att få avdraget.
    Det kommer säkert mer och till slut kan tabellen läggas ned.

  3. JIMMY
    8 februari, 2013 at 15:47

    Jag kan försäkra att cruisingavdraget inte har uppkommit för att skapa mer klirr i kassan hos SSFs kansli (vi som driver detta jobbar 100% ideellt med SRS). Det är ett försök att locka typiska cruisingseglare/båtar som ofta har just denna konfiguration, dvs ett segel på rulle ovan däck samt ett undanvindssegel, enklast tänkbara alltså. Etersom denna setup knappast är optimal för kappsegling så tyckte vi att det var dags att jämna utåt oddsen lite för dessa båtar. Segling är och kommer alltid vara en materialsport men när det handlar om breddsegling så tror jag att det är bra om man gör vad man kan för att dämpa materialhysterin. Vi hoppas på fler båtar på vattnet!

  4. Nobbe
    8 februari, 2013 at 17:04

    Jimmy, jag förstår egentligen inte skillnaden mot förut. Om man tidigare angav FL och LP och endast försegel och 1 undanvindssegel så fick man väl kompensation för detta ifjol oxå? Eller är det kompensation för själva rullen man är ute efter.

  5. Rikard
    16 mars, 2013 at 18:23

    Det ser ut som omcruisingavdraget är hela 2% -se ”Saltis”. Någon annan som noterat motsvarande för sin båttyp?

    • 16 mars, 2013 at 20:10

      Finns ju rätt mkt som skiljer mellan de två F30-båtarna. Vikt, segelytor, spinn-bom, pekelängd och antal segel.
      Vad som gör vad på mättalet har jag dock ingen aning om.

  6. Rikard
    16 mars, 2013 at 22:33

    Det ger ung 0.010

    • 17 mars, 2013 at 17:11

      Det har skett minst ett par revideringar av formeln sedan den gamla version som ”läckte” ut förra våren. Så satsa inga stora pengar på resultat från den ;-)

  7. Rikard
    17 mars, 2013 at 21:28

    Uppskattningen bygger på analys av 100 enskilda båttyper och inte på någon läckt formel.

    • 18 mars, 2013 at 10:20

      Tycker nog 2% för cruisingavdraget låter mycket. Max 0,100. Elan 340 Elisa har två mätbrev. Ett med genua och fock, samt ett med bara fock. Fockmätbrevet ger 1.700 lägre SRS och då borde avsaknaden av genuan ge en del samt att cruisingavdraget ger en del.

      Facil 35 Hambo, som jag känner väl till, har bara marigenellt lägre SRS än förra året, med cruisingavdrag.

      • Rikard
        18 mars, 2013 at 20:27

        Om elan 340 har två mätbrev, är ett av dessa shorthanded med alternativ segelsättning enligt SRS.
        Att 2% är mycket håller jag med om; det visar sig om det är generellt eller beroende på båt.

        • Peter
          18 mars, 2013 at 21:14

          även 0,01 låter mycket. blir intressant att göra analysen. För låg avdrag kan visserligen få mindre genomslag än avsett. men för hög avdrag innebär att inte bara cuisingbåtar väljer detta alternativ. Redan utan avdrag har mänga kappseglingsbåtar rulle och på kortare banor har man väl inget segelbyte. Mindre segel får man också använda än som är inskriven i mätbrev (gäller även för SRSv.

          • 18 mars, 2013 at 22:21

            Cruisingavdraget tillåter endast ett storsegel, en fock/genua och en gennaker/spinnaker alltså max tre segel och dessa får inte bytas ut om jag förstått rätt. Dessutom ska man då ha en försegelrulle som sitter över däcksnivå.
            SRSv ska ha alla segel inmätta av mätman och tidigare var det så att alla segel (utom hårdvindssegel där så krävs enligt Seglingsföeskrifterna) skulle finnas med i mätbrevet – fick alltså inte bytas ut till mindre. Har inte 100 koll om det skett någon ändring av det.

          • Peter
            19 mars, 2013 at 09:54

            Erik, just SRSv diskuterades och läser man manualen för mätbrevsansökan så tillåts att ange max mått för fock/genua. detta är helt oberoende av andra faktorer. Kravet på inmätning av samtliga segel för SRSv försvinner ej men på mätbrev får finnas endast maxmått ändå.
            Visst ska gennaker eller spinnaker ha samma mått som finns angiven på mätbrev (viss skillnad är tillåten +0/-1% enligt klassregel)
            antal segel räknas alltid atalet ombord under en kappsegling naturligtvis.

            cruisingavdrag bestäms utifrån att viss kombination som anges på mätbrev finns, dvs. rulle över däck, 1 st försegel (Fock/genua) och 1 st undanvindsegel.

  8. JIMMY
    21 mars, 2013 at 01:13

    Tanken med ”cruisingavdraget” är inte att man på mätbrevet skall ange 1 försegel och 1 undanvindssegel (samt rulle över däck) för att få rabatten och sedan ändå hålla på och byta mellan andra försegel till det som passar bäst för dagen. Det är till för crusingbestyckade båtar där man hänger upp sin enda rullgenua(eller fock) på våren och tar ner den på vintern. Blåser det mycket så revar man den genom att rulla in några varv på rullmaskinen.

    Detta står ganska tydligt beskrivet i SRS-manualen, steg 4.
    Om någon ändå faller för frestelsen så kan man ju alltid påminna om KSR regel 2.

    • Peter
      22 mars, 2013 at 13:09

      intention och regel är ju två olika ting. visst är cruising avdrag avsett för just de som inte byter.

      Sen kommer några tolkningsfrågor. I tidiagre diskussioner med bla. SRS-tekn. kom det fram att det är legitimt att ange måtten för största förseglet och kunna välja i garderoben förutsatt att man aldrig ha fler segel än angett ombord. Gäller det inte längre? Om jag ange ett försegel och det är en genua men vid någon shorthanded tävling vill jag låna kompisens fock måste jag då ansöka om shorthanded mätbrev eller rymmer detta inom regeln? Sen påverkar detta naturligtvis även cruisingavdrag som kan naturligtvis vara lockande även för lte mer inbitna kappseglare om den är lönsamt.

      PS. har ingen rulle på båten – så där blir det inte aktuellt men jag ska kunna välja mellan mitt träningställ och tävlingställ beroende på väder och vilken tävling det handlar om.

  9. Svenne
    22 mars, 2013 at 20:31

    Jag har rulle över däck men brukar alltid ta bort förseglet innan jag lämnar båten i hemmahamnen.
    Då är det väl ingen ide att söka avdrag för rullen ?

    mvh
    Svenne

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.