• Båtmässan

I lördags besökte jag mässan i Älvsjö. Huvudatraktionen var förståss Scandinavian Boat Show. Men vi började med ett varv bland mat och vin på Mitt Kök och avslutade på Winter Show som jag inte tycker var mycket att se.

På båtmässan fanns dock en hel del kul att kika närmare på. Som vanligt, när man är förvisad till helger så är det ganska packat med folk och köerna är långa vid vissa båtar.

Arcona 410 är den senaste i raden av Arconabåtar. Formerna är förståss modernare med rak stäv. lite bredare i aktern, fönster i friborden…

…och så förståss två rattar, något som uppenbarligen är väldigt inne just nu. Två mindre rattar, eller en stor är ju frågan. En stor ratt gör ofta passage i sittbrunnen knepigare.

På den mindre Arcona 340 är det förståss bara en ratt, men här sitter man ju bra på kanten. Arcona 340 verkar vara en trevlig båt. Seglar bra och har en bra inredning.

Dufour 335 är en av de minsta båtarna som har två rattar. Man sitter hyggligt på kanten men kan ändå passera mellan rattarna. Sen har man ju klämt dit ett stort fult fast bord mitt i sittbrunnen. Men Dufour 335 är väl ingen racingbåt direkt. Jag är lite fundersam över placering av motorreglaget. Sitter det inte i vägen där när man ska sitta på kanten och styra?

Lite annorlunda utformning på rutorna på ruffsidorna, och det är väl tur det. Annars skulle denna båt kunna förväxlas med rätt många andra.

Nordic Yachts fanns förståss på plats med ett par av sina Elanbåtar. En av de minsta båtarna på höstens mässa är intressanta Elan 210. Schysst sittbrunn, och bra prylar på däck.

Invändigt är Elan 210 inte stor. Men vad kan man begära av en båt på 6,34 meter. Förpikskojen är väl tilltagen och här sover man nog lika bra som i fören på en Express. Pentryt är minimalt och skåpen är enkla med bara skynken med kardborrestängning. Hur länge håller kardborrarna innan de börjar bli utslitna? Runt 330 000 får man betala för en sån här båt.

Under vattenlinjen på en Malö ser det ut så här med bogpropellerkonstruktionen. Tror ni det bromsar farten? Men de som seglar Malö kanske inte bryr sig om hur fort båten seglar.

Dehler 41:an på mässan är en förseriebåt som kappseglats under sommaren i Sverige. Bland annat deltog båten på Gotland Runt. Judel/Vrolijk är tillbaks bakom linjerna för Dehlerbåtarna.

Dehler 41 sitter man ju perfekt, ratten nås utan problem då man sitter på kanten.

Stor bred sittbrun. Rent och gott om plats.

Italienska Grand Soleil 39 hade premiär på Scandinavian Boat Show. Med bland annat lite mer ståhöjd ska båten tydligen passa oss scandinaver lite bättre. Även här är det förståss dubbla rattar och  stora rutor på friborden. Grand Soleil säljs numera i Sverige av Bavia Yachts.

Dragonfly visade upp sin senaste trimaran i form av en 35-fotare. Vill man segla snabbt och inte luta så mycket så ska man segla flerskrov. En annan fördel är väl även djupgåendet då dessa båtar oftast inte har speciellt djupa kölar.Själv har jag aldrig seglat flerskrov så jag kan inte uttala mig om hur det är.

Till vänster Dragonfly 35 och till höger 38:an. På båda båtarna kan man fälla in ytterskroven vilket underlättar i hamnar. Lägre hamnavgift.

Sverige-premiär var det även för Salona 38. Bred akter även här. Men på mässbåten satt det bara en ratt, som man dessutom inte riktigt nådde sittandes på kanten. Men många föredrar ju att stå upp och då kanske det är bra med en stor ratt. Det går dock att få båten med två rattar som då sitter längre ut mot kanten.

Michelle fick plats i förpikskojen på Salona, men jag tyckte det kändes lite trångt och instängt.

Mycket trä i salongen, och ordentligt tjocka dynor. Jag föredrar dock lite modernare stuk på inredning. Toa framför salongen med ingång till vänster på bilden. Lite trångt.

X-yachts nya XP-serie gillar jag. P står i det här fallet för performance och ska då vara lite rejsigare än Xc där C står för cruising. Även här är det förståss raka stävar, T-köl och bred akter med dubbla rattar.

Jag noterade dock att X-båtarnas akterparti såg lite annorlunda ut än många andra då de smalnade av mer närmare vattenlinjen.

Styrplatsen funkar bra och i durken finns uppfälbara fotstöd.

Ljus och fräch inredning, och lite mindre träinnehåll vilket ju tilltalar mig.

Xp 44 har den bästa förpiken tyckte min dotter Michelle.

I akterhytterna finns racingattribut i form av sjökojer.

Nya X-båtarna har en del drag av de gamla från 80-talet. Inte minst den långa svarta rutan som är tillbaka. Precis som denna Xp 38 så har många båtar numera inga aluminiumlister på relingen. Skönt förståss för oss som ofta är förvisade att burka på kanten, att slippa dessa. Snyggare är det också och säkert billigare.

Det fanns många fler båtar att kolla på. Mycket folk också, och att stå i kö för att kliva ner i en Bavaria eller Hanse lockade inte i lördags. En båt jag missade helt var dock nya flerskrovaren SeaCart 26. Läste ju om den på Segel och Paddel, och som Erik där skrev så stod den lite undangömd.

Det här inlägget postades i Båtar och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 svar på • Båtmässan

  1. Erik Barkefors skriver:

    Verkar som om du koncentrerade dig på ungefär samma båtar som jag tittade på.

    Undrar om inte X-Yachts borde ta fram en Xp332. Den borde ligga i tiden med tanke på att både First och Elan har vågat ta fram båtar som varit aningen mindre. 332 knyter ju också an till en av X-Yachts mest lyckade (min åsikt) båtar genom tiderna.

    Hittade du några roliga tillbehör?

    • Niklas skriver:

      Håller med dig fullt angående en mindre X-båt. 332:an är ju en väldigt lyckad båt, seglar bra i alla väder och en mindre Xp-modell vore intressant. X-35 och X-35 finns ju fortfarande dock. Jag har ju själv seglat X-95 som ju är en gammal IOR-konstruktion, men mycket trevlig seglare.

      När det gäller tillbehör kollade jag inte alls mycket. Blir lätt så när man själv inte behöver några tillbehör.

  2. Sam V skriver:

    Angående en mindre X. Jag har varit i kontakt med både Nils Jeppesen och Torsten Bastiansen på X-yachts och frågat om de inte borde ta fram en X-31, en lite mindre entypsracer än 35 och 41. Båda har sagt nej då de menar att mindre båtar har för liten ekonomisk marginal. Synd, de om något varv skulle kunna få igång en entypsklass i Norden i den storleken. Vilket jag tycker saknas. Det finns ju Farr 30 men det vore kul med en performancebåt som man även kan semestersegla med.

    • Erik Barkefors skriver:

      Fördelen med en Xp332 vore att den även kan familjeseglas på ett bra sätt och då är lättare att motivera för familjen. En entyps X-31 (nedskalad X-35) skulle nog bli för spartansk för många familjer. ”Pappas leksak” får inte kosta så mycket…

  3. Stefan Kindeborg skriver:

    Xp332 finns ju redan.. fast den heter Dehler 32 :-)
    StefanK

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.