• Hamnen seglar Elan 210

Hamnen.se har varit ute och seglat Elan 210 i Stockholms skärgård. En båt som jag tycker ser rätt trevlig ut. Tyvärr har jag själv ännu inte varken seglat eller sett den på närmare håll ännu.

www.hamnen.se

4 comments for “• Hamnen seglar Elan 210

  1. Svenne
    4 oktober, 2011 at 09:52

    Ser väldigt trevlig ut och seglar säkert bra så länge man inte lastar båten med semesterpackningen.
    Ska man ha det till semestersegling på ostkusten blir det svårt att lägga till mot land på grund av kort båt och djup köl. Visserligen kan man hissa upp kölen men…
    Kölen kan väl liknas vid en krok när man ska angöra en brygga där man ankrar, dvs att det är lätt att trassla in sig i andras tampar och svårt att komma loss.
    Hur den fungerar när det blåser som attan vet i tusan, det scenariot verkar inte ingå i tester.

    Synd att Claes Olivecrone inte vet att det finns Folkbåter i plast, troligen hade han valt folkbåten om han vetat det.

    Men jag gillar dessa små seglare men vill inte blunda för nackdelarna, har haft en 707 som var eländig att lågga till med i skrärgården på grund av djup/längdförhållande 1.3/7 meter. Men helt underbar att segla även då det blåste tegelpannor.

    För 30 till 40 tusen får man en 707:a och 329 tusen en Elan 210 som bara är bättre på en punkt, och det är sitthöjden i ruffen.

    mvh Svenne

    • 4 oktober, 2011 at 10:07

      Håller med dej Svenne angående priset. Begagnade båtar ligger ganska lågt i pris nu och det finns mycket man kan få för runt 40-tusen. Man kan ju till och med få en Express för 60-tusen har jag sett. Och det är ju också en trevlig båt. Men varje vår när jag står och vaxar och polerar det 32 år gamla skrovet drömmer jag om en ny repfri och blank båt. Sen om det är värt pengarna är ju naturligtvis tveksamt. För mig är seglingskänslan viktigast och då lär nog min gamla Express duga många år till.

    • 4 oktober, 2011 at 12:47

      Kul med projekt typ Maxi 77+ men kanske inte helt lätt att räkna hem. En hyfsad Maxi 77:a kostar runt 50′. Sen kommer ny rigg och segel för mellan 100-130′. Lägg på 40-50′ för nya dynor, sprayhood, rostbehandling av köl, omlackering av fribord mm så börjar den närma sig samma prisnivå som Elan 210.

  2. Svenne
    6 oktober, 2011 at 10:18

    Knepigt med gamla båtar, kostnaden för segel överstiger ofta priset på båten.
    Såg en Safir för 25 tusen, nu vet jag inte skicket men det låter väldigt billigt.
    Man börjar ju förstå att det är svårt att sälja nya båtar, det blir som med bilar och segel. Så fort man hämtat ut dem så sjunker värdet med en tredjedel (kanske mer).

    I övrigt tycker jag dessa båttester är en förlängning på marknadsfördingen, inte mycket värt för konsumenten.

    mvh Svenne

Lämna ett svar till Erik Barkefors Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.