• Inför Gotland Runt: SRS

Så ska jag knacka ner lite info om SRS-klasserna. Jag har just själv kommit hem från ett soligt och skönt Sandhamn. Här hemma verkar det ha regnat hela dagen nästan.
Efter mycket om och men har KSSS nu delat SRS Alfa i två delar med brytning vid 1.20. Det innebär att det är tre klasser som tävlar under SRS.
I SRS A1, 1.20 till 1.29. 43 båtar. Här finns flera tänkbara segrare. Den första jag tänker på är förståss Per Lindstedts La Dolce Vita, Finngulf 33. De vann Watski 2star, fyra på Lidingö Runt, etta på Ornö Runt och tvåa på Sandhamn Open. Båten seglas väl och hamnar ofta i topp. Med både spinnaker och gennaker i garderoben så är de svårslagna när det blir öppna bogar.

Inga Grund/Team Gerimax. Foto: Niklas Qvarnström

Linjettbyggaren Mats Gustavsson brukar segla sina Linjettbyggen på Gotland Runt. Ofta finns han också högt upp i resultaten. Nu är det dags för nya 34:an att begå Gotland Runt-premiär. 1.22 var ett SRS-tal många reagerade på. ”Lågt”. Nu har man adderat gennaker till segelgarderoben och fått höjt en pinne. Själv tycker jag det är lite ”billigt” med +0.01 för att få använda gennaker OCH spinnaker. Kombinatonen Linjett+Mats Gustavsson+Gennaker kan bara bli en topp-placering.
X-332:or brukar ofta ligga bra med i resultaten. Tre stycken startar i SRS. Net1 brukar segla hyggligt, men den tror jag inte på. Xcallibur med Thor Ytterberg känner jag inte till alls. Inga Grund med Team Gerimax träffade jag på bryggan i Sandhamn i dag. Skeppare är Johan Björklund. Ombord på båten finns det tillsammans 54 varv runt Gotland, och då är två ändå rookies. Scampi och Ballad har det mest seglats förut och 1999 vann Johan Björklund Scampiklassen på Gotland Runt. När jag på bryggan samtalar med ”Scampimicke” i besättningen så verkar de vara väl förberedda. Riktiga sjökojer, nogranhet med vaktchema och mycket vatten ska ge Team Gerimax segern. Sedan har de en del hemligheter också, sopsäckar och sånt…men det har jag lovat att inte tala om ;-) Inga Grund kan nog vara en båt att räkna med.
På Inga Grund varnade man själva lite för Linjett 37an Merlin med Robert Sagulin och Dufour 34:an Emira med Ove Hägg. Merlin kan jag hålla med om. 2005 kom de femma med Linjett 33:an Kavaljer.
Jag vill nog själv varna lite för Wasa 55:an Vindile som kan trivas på öppna bogar, kanske inte för mycket läns.
Här finns också en del Sörmländska båtar att hålla koll på, och med lite flyt kan de säkert nå bra placeringar. Leif Englund med Dehler 34:an Dehlta har ju vunnit förr.

Mitt tips ser dock ut så här: 34:an, La Dolce Vita, Inga Grund
Länkar: Bismarck >>
Deltha >>
Emira >>

Team Gerimax finns på Facebook.

Så till den andra halvan av SRS A, nämligen SRS A2 med båtar från 1.07 till 1.19. Här finns 37 båtar att hålla koll på, och Jimmy Hellberg med sin modifierade Mamba 311, Miss Conduct är min klara favorit till spiken i den här klassen. Förutom att han är en mycket kompetent seglare så har han lyckats pyssla ihop en båt som passar svenskt sommarväder på en rundbana. Höjdmast med Fatheadstor och kryssfock, masttoppshissad symetrisk och asymetrisk spinnaker och större roder, bland annat. Pysslet har medfört ett höjt SRS-tal med 0.04 till 1.13. Vid mycket kryss kan det förståss bli svårt att segla upp till det, men med halvvind så den asymetriska spinnaren drar så börjar det gå undan. Kan nån utmana då? Visst! J/80-båtarna tror jag, både MK-produkter och Björnsnabben har kappacitet för att knipa segern, och Linjett 33:orna. De är åtta Linjett 33 och Allwina och Östertäljebåten Wild tror jag mest på. Sen har jag ett tips på en riktig långkörare. Notre Dame, Brise de Mer 34:an. De vann 2007 och har seglat samma båt hur länge som helst. Jag har resultat från 1987. Team Räknäs måste väl omnämnas, även om jag inte tror på nån topp-placering. Förra året var de yngsta besättningen. I år har de den näst minsta båten.

Tips: Miss Conduct, MK-produkter, Allwina

Länkar: Leja/Solidtango >>>
Miss Conduct >>>
Svea >>>
Team Räknäs >>>

SRS B, båtar med SRS-tal på 1.30 och uppåt. 53 stycken. Även här finns en del att hålla koll på. Rymdfararen Christer Fuglesang seglar här med på Swan 441:an Gaia. Knappast nån segerkandidat dock. Men enligt uppgifter har Fuglesang stor seglingserfarenhet med flera Atlantseglingar. Två båtar med kvinnlig besättning finns det också här. Dels Mannerberg 38:an Pila med Eva Sporner och så Perfect, Aspect 40:an med jordenruntseglaren Anna Drougge. Aspecten brukar ju gå fint och jag tror säkert Perfect hamnar högt upp, dock inte på pallen. Min segerkandidat är i stället en före detta Expresseglare vid namn Anders Karén. Han seglar Du Får af Matrisen, en Dufour 40. Den gamla 1-tonnaren Fast Food Sally heter numera IT Advisor och seglas sedan ett tag till baka av Carl-Johan Marnell. Den båten brukar seglas väl och kan nog nå en pallplats. Ytterligare en gammal 1-tonnare finns på plats i form av Emballageteknik och seglas av Gransegelmakaren Kristian Hertzberg. Hertzberg har även han förflutet i Expressklassen, minns Bloody Mary. Embalageteknik bör synas högt upp i listan efter målgång. Gustaf Fröberg väljer SRS med sin IMX 40, My-X. Anledningen till det tror jag är gennaker och ett peke. Vad jag förstår är gennaker inte så bra i ORCi. Därför väljer många SRS tror jag.
Fröbergs Team brukar hålla sig väl framme skulle inte förvåna mig om de intar en pallplats.
Sedan finns ytterligare en Aspect 40 på banan. Respect brukar den heta, men nu seglas den under namnet LM Informationstjänst. Besättningen är finsk och leds av Johan Neovius. Jag känner igen namnet och räknar därför med att det blir en topp-placering även i år för båten, trots ny besättning.
Och så måste jag väl nämna X-35:orna, som inte fick egen klass. Bara tre tappra till start. Jag tror inte nån av dessa vinner. Tror inte på nån pallplats heller. Men om vindarna håller sig till måttliga och då gärna kryss och läns så kan de mycket väl ligga på topp-tio. Ludde Axling från Strängnäs är ju en bra seglare. Vad han har för gubbar ombord har jag dock inte koll på, och besättningen är ju inte oviktig i dessa sammanhang.
På Xperia har man fått några mil i båten nu, och en mycket rutinerad gast som tillskott, västkustseglaren Per Lindell. Dessutom tror jag grabbarna fått lite trimråd av Micke Olesen. 20 bästa så gör dom det bra.

Mina tips i denna klass är dock: Du Får af Matrisen, LM Informationstjänst, My-X

Länkar: Modesty Blaise
Panache
Offshore
Pila
Tresca


Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

1 comment for “• Inför Gotland Runt: SRS

  1. Micke
    7 juli, 2010 at 09:13

    Jag tror Linjett 37àn kan gå bra, med ombord har man en mix från de erkänt snabba exprsserna SWE305 ”SKUMPAN” och SWE712.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.